اصول روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها می تواند فاکتورمهمی هم درفضای داخلی وهم درفضای خارجی خانه بشماررود. ازاین رو پیش از انتخاب رنگ برای فضای داخلی وخارجی خانه حتما به این مباحث توجه داشته باشید.با این کارهم حالت های روانی ساکنین تعدیل می گردد وهم هرکسی وارد خانه شما می شود احساس صمیمیت بالاتری را ازجانب شما دریافت می کند.

◄ قرمز:
قرمزازرنگ هایی است که اکثرافراد ارتباط قوی با آن برقرارمی کنند و واکنش شدیدی نسبت به آن نشان می دهند.احساساتی نظیرقدرت ،رشادت،تخطی،برانگیختیگی وهیجان به آن نسبت داده می شود.قرمزضربان قلب را افزایبش داده ودرعین حال اشتها را زیاد می کند.بنابراین بهترین گزینه برای رنگ کردن اتاق غذاخوری است.

◄ نارنجی:
نارنجی خصوصیاتی شبیه قرمزدارد.اما درعین حال حس گرما وصمیمیت ایجاد می کند.نارنجی به عنوان یک رنگ روشن درطراحی داخلی کاربرد زیادی دارد.شمامی توانید دراتاق نشیمن وجایی که افراد خانواده دورهم جمع می شوند از آن استفاده کنید.نارنجی می تواند بارنگ های خنثی مانند سیاه،سفید،کرمی وقهوه ای بژترکیب شود.دراین نوع ترکیب می توانید از رنگهای متضاد آبی،سبز،ارغوانی درمبلمان و وسایل تزئینی کوچک استفاده کنید.

◄ زرد:
زرد رنگ خوشحالی،شادی وسعادتمندی است.مردم اصولاً با مشاهده این رنگ اشتیاق،انرژی،خوش بینی و نیک اندیشی را تجربه می کنند.زرد آفتابی و روشن می تواند دراتاق های خانوادگی مورد استفاده قرارگیرد.همچنین برای پرنور جلوه دادن فضای کم نورمثل راهرو و کوریدور نیزمناسب است.

◄ بنفش:
عموماً حد تعالی میان انرژی و هیجان قرمز و آرامش وسکون آبی ایجاد می کند.کسانی که طرفداراین رنگ هستند می توانند از آن دراتاق مطالعه ، غذاخوری و فضای بازی بچه ها استفاده کنند.استفاده ازتنالیته های مختلف رنگ بنفش و سبز درکنار یک رنگ روشن متضاد مانند کرم فضایی زیبا رامی آفریند.

◄آبی:
رنگ آرام بخش ، تسکین دهنده و ریلکس کننده ، به همین دلیل پزشکان سعی می کنند در مطب خود از این رنگ بیشتر استفاده کنند.این رنگ بهتراست در اتاق خواب ، سرویس های بهداشتی ، حمام و دستشویی مورد استفاده قرار گیرد و از آنجایی که جلوی اشتها را می گیرد برای اتاق غذا خوری مناسب نیست.

◄ سبز:
سبزرنگ چند منظوره است .هم می تواند گرما وحرارت ایجاد کند هم آرامش وخوشی . سبزهمان احساسات آبی را در بردارد با این تفاوت که قدری گرم تر وانعطاف پذیرتراست. سبز کم رنگ برای اتاق خواب ونشیمن مناسب است. ولی ترکیب های پررنگ ترآن برای آشپزخانه وغذاخوری پیشنهاد می شود.